Ontspannen in het vliegtuig doe je op deze manier

Angst heeft een effect op je lichaam die je onder controle kunt houden door middel van een ontspanningsoefening.

 

Vaak denkt men bij vliegangst aan allerlei enge gedachten die door het hoofd spoken. Er wordt voorbij gegaan aan het effect dat angst heeft op je lijf; het vreet energie waardoor je erg moe wordt. Het ervaren van vliegangst is erg oncomfortabel, maar er valt veel aan te doen!

 

Probeer deze ontspanningsoefening in je stoel

Deze oefening heet: aanspannen en ontspannen. Probeer het volgende te doen:

  • Ga goed, rechtop in je stoel zitten.

  • Plaats je armen op de armleuningen. Bal je vuisten en span alle spieren in je onder- en bovenbenen stevig aan. Maak je spierballen zo hard mogelijk. Doe dit voor ongeveer 5 rustige tellen.

  • Ontspan vervolgens weer en herhaal deze stap zonodig.

  • Haal je schouders op en span ze stevig aan, laat ze vervolgens ontspannen zakken.

  • Span je schouders en buikspieren aan door je schouderbladen naar elkaar toe te bewegen en je buik aan te spannen. Doe je borst vooruit. Doe dit voor ongeveer 5 rustige tellen.

  • Ontspan vervolgens je schouders, buikspieren en buik.

Voelde je een direct effect of heb je nog moeite met de oefening?

Onze psychologen kunnen je helpen met ontspanningsoefeningen en kunnen je ook oefeningen gericht op ademhaling of gedachten leren.